Hirdetni kell, nincs mese! Enélkül nincs bejövő forgalom, de legalábbis volumen, hirdetés nélkül nincs ismertség, ezáltal üzlet sem. Sokan mégis egy szükségtelen dolognak, vagy egy szükséges rossznak tekintik a hirdetést, ami csak a pénzt viszi. Ez jellemzően azoknak az álláspontja, akik nem értenek a marketinghez és inkább ragaszkodnak a saját korlátoltságukhoz. Sebaj, legalább gyengül a konkurencia.
Persze az nem mindegy, hogy mit, hol és hogyan. Nagyon sok médium létezik, egyik piacképesebb, másik kevésbé. Jellemzően az online hirdetés van terjedőben, ennek is számtalan válfaja létezik és ami már most látszik, hogy a hagyományos print hirdetéseket, ha teljesen kiszorítani nem is, de döntő mértékben leváltja majd és ugyanez igaz a TV reklámokra is.
Mielőtt azonban bármilyen médiatervezésbe és adatelemzésbe fognánk, vegyük elő az 5P elvet és elemezzük saját magunkat. Röviden az 5P-ről; betűszó, a Product-Price-Place-Promotion-Personal selling összefoglalása. Egy tervezési folyamat során ezen 5 jellemző pontos ismerete adhatja meg számunkra a követendő irányvonalat. Az 5 különböző tényező egymással történő összefüggésbe hozása, valamint a médiumok illesztése ezekre a tényezőkre, segít nekünk abban, hogy helyesen válasszunk célcsoportot és médiumot.
Hirdetés tervezésekor, mindenek előtt, a saját célcsoportunkat kell felderíteni. Nem korra, olvasási szokásokra és a zokni színére vagyunk persze kíváncsiak, az viszont sokkal inkább döntő, hogy az adott terméket kik és milyen célra vásárolják. A felhasználói szokások elemzése komoly támpont, erről egy pontos kép a marketingtervezés alapja.
De visszatérve az 5P-hez; elsőként ki kell választanunk a terméket, legyen szó fizikai eszközről, szolgáltatásról, bármiről. Az ár kifejezetten döntő, hiszen az elvárt forgalomnak konvergálnia kell a hirdetési költségekhez, azaz egy versenyképes árat kell biztosítanunk ahhoz, hogy a költségek megtérüljenek és profitáljunk is belőle. Ehhez kapcsolódóan, a hirdetési felületet is jó kell kiválasztanunk, hiszen íz üzenet csak így talál el a megfelelő helyre. Egy banális példa; grafikával és webdesignnal foglalkozó cég ne hirdessen kültéri LED falon, mert zéró konverzióval vehet búcsút röpke 200.000 Ft-jától. Miért? Mert a webdesign online tevékenység, amire jellemzően online találnak rá az emberek. De ez evidens. Ami itt kérdés inkább, hogy vajon a hirdetésszervezők is tisztában vannak-e ezzel, mert rengeteg nonszensz reklámajánlattal találják meg az embert.
No, de lépjünk is tovább.
Promotion - tudnunk kell, hogy mi legyen a reklám üzenete, formája, külleme. Ennek a háromnak mindenképp igazodnia kell egymáshoz, különben a hitelesség rovására mehet a dolog. Egy MP3 lejátszót gyanú szerint nem egy vizespohárral együtt reklámozunk, hacsak az ellentmondást az üzenet, vagy egy speciális tulajdonság fel nem oldja (pl. vízállóság). De ugyanez igaz a temetkezési szolgáltatásokra is, valószínűleg ízléstelen dolog volna egy egészséges életmóddal foglalkozó magazinban vásárolni 1/1-es megjelenést, havi rotációval. Ez szorosan kapcsolódik a hirdetési helyhez, de nagyon nem nyúlhatunk mellé, ha a célcsoport ismeretében felmérjük a médium sajátosságait. Persze ez a tényező inkább szól magáról a hirdetés formájáról, külalakjáról.
Personal selling; ez az ötödik P, az én olvasatomban talán kicsit mást jelent, mint egyébként. Számomra a personal selling immár közel sem eladás, sokkal inkább egy olyan személyi háttértámogatás, ami segít még jobban eladni az adott terméket. A hirdetés mögött célszerű, ha áll szaktudás, pontos termékismeret, ami az érdeklődők kérdései esetén azonnal mozgósítható.
Eddigi praxisomban kizárólag akkor tudtam sikeres eladást generálni, ha egyrészről volt egyáltalán affinitásom a termékhez, illetve ha voltak beható technikai ismereteim és tisztában voltam a termék alkalmazhatóságával, előnyeivel és korlátaival. Ezekből ugyanis felépíthetők teljes érvrendszerek, melyekkel a kérdésekre megadhatók a válaszok. A többi a szimpátián és az áron múlik.