A hirdetésnek az alapvető célja, hogy direkt, vagy indirekt módon ügyfeleket szerezzen. Kicsit árnyalva a képet, beszélhetünk ügyfélkapcsolat-erősítő hirdetésekről is, mert hát a visszatérő ügyfél a jó ügyfél.
A hirdetések több típusba sorolhatók, cél és hirdető szempontjából. Utóbbi oldalról nézve, elkülöníthetünk kisvállalati és nagyvállalati hirdetéseket, bár ez meglehetősen sarkított csoportosítás. Mindenesetre egyes hirdetésfajták és marketingmix-felépítések, általában bizonyos cégtípusok sajátjai.
Cégméret alapján persze nem lehet pontosan differenciálni az alkalmazott hirdetéseket, hiszen akár egy 5 fős társulás is lehet egy multicég hazai képviselete, akik mögött több tízmilliós marketing költségvetés és háttértámogatás áll. Az viszont bizonyos, hogy a kisebb vállalatoknál a marketing célja minél több új ügyfél odavonzása, míg a nagyvállalatok illetve a gyártók, az ügyfélcsalogató hirdetések mellett sokat költenek az imázserősítésre is. Ennek is több formája van, hiszen ez megtestesülhet támogatásban, adományozásban, de brand kampányról is beszélhetünk, ha például egy márkanevet akarnak tudatosítani a fogyasztókban.
A hosszúra nyúlt bevezetővel arra is utalni szerettem volna, hogy egy kisvállalat, de főként egy induló vállalkozás kizárólag olyan hirdetésre költsön/költhet, ami egyértelműen ügyfeleket hoz a kapuba és tisztán láttatja a megtérülést. Az előző bejegyzésben hozott LED-falas példa adekvát; gyanú szerint kevés ügyfél mondja majd azt, hogy azért Önt választottam, mert láttam a hirdetését a Népligetnél, a 6x4-es kijelzőn.
Kevés olyan hirdetés van, amelynél pontosan behatárolható az elért réteg, kontrollálható a költség és mérhető a konverzió. Ezért vannak nagyobb árréstartalékok a bannerkampányok, a TV és rádiómegjelenések, valamint a kültéri hirdetések árazásában, mivel épp a felsoroltak meghatározhatatlansága miatt nem lehet pontosan megítélni a hirdetés értékét.
A megváltozott fogyasztói szokások miatt persze nem csak az induló cégeknek kell átstruktúrálni ügyfélszerzésük és kezelésük módját. Az online keresés (Google, Yahoo, stb.) immár több, mint hangsúlyossá vált, a végfelhasználók ugyanis jellemzően online tájékozódnak egyes termékekről, kínálatról, árakról. Ehhez mindinkább kapcsolódik az online ajánlatkérés és vásárlás is.
Erre a felhasználói szokásra épít egyre nagyobb sikerrel számos keresőcég és online hirdetési felületeket kínáló cég, mint pl. a Google, a Yahoo, a Bing, vagy az Etarget. Ezek a cégek egy olyan rendszert építettek fel, ahol szinte bárki megjelentethet hirdetéseket, melyekért kizárólag akkor kell fizetnie, ha valaki a hirdetésre rákattintott. A hirdetések pedig csak akkor jelennek meg, ha valaki specifikusan abban a tárgykörben keres, vagy olvas valamit, amiben az adott cég hirdet. Ez a kulcsszó- és átkattintás alapú hirdetési rendszer jelentheti az igazi kulcsot a kisvállalatoknak. Nem véletlenül.
A hirdetési rendszerek közül talán a legismertebb a Google AdWords. Nem kell hozzá más, mint egy jól felépített, informatív weboldal, egy regisztráció a Google AdWords rendszerébe és máris nekiláthatunk.
Ez a hirdetési rendszer lehetővé teszi, hogy ha hirdetünk bizonyos kulcsszavakra, akkor ha valaki ezekre rákeres, vagy releváns témákban olvas, akkor a mi hirdetésünk megjelenjen, ezekre kattintva pedig az adott érdeklődő/ügyfél eljusson a weboldalunkra, ahol ajánlatot kérhet/rendelhet/stb.
Ebben az igazán jó az, hogy csak akkor fizetünk, ha rákattintottak a hirdetésünkre, így nincs meddő szórás. Továbbá aki egy bizony témában keres vagy olvas, az valószínűleg megoldást keres valamilyen igényére, így az érdeklődő minden bizonnyal potenciális vevőjelölt is lehet, ez szintén a szórást csökkenti. Költségek tekintetében a kattintásalapú fizetést már említettük, emellett a költés kontrollálható, hiszen megadhatjuk, hogy napi/heti/havi szinten mennyit költenénk maximálisan, ráadásul a kattintások árát is maximálhatjuk.
A konverzió is pontosan követhető, hiszen a szinte percre pontos statisztikában láthatjuk, hogy melyik kulcsszavunk hány átkattintást hozott és ezzel együtt mennyi ajánlatkérésünk/megrendelésünk született.
Ezek a hirdetési rendszerek egyértelműen újat és utat mutatnak, hiszen megszüntetik a meddő költségeket és megfelelő módon kezelve, megnövelik a bevételt és a belefektetett pénzt többszörösen forgatják vissza.
Bátorkodtam ezúttal kampányolni egy hirdetéstípus mellett, mivel magamon tapasztalom, hogy ez működőképes.
Egy induló vállalkozásnak az új ügyfelek minden pénzt megérnek. Ha hirdetést tervezünk, ne katalógust gyártassunk, meg céges tollat és logózott gumilabdát, mert azzal semmire nem fogunk menni. Az egyik leghatékonyabb ügyfélszerző stratégia minden kétséget kizáróan a hirdetési rendszerek hadrendbe állítása.
Kíváncsian várom a megerősítéseket és az ellenvéleményeket, kinek mi és miért működött vagy épp nem?