Az internet közösségi platformmá válásának hála, egyre több olyan felülettel találkozhatunk, amelyek lehetőséget biztosítanak hirdetésre.
Külföldön már bevett módszer, de hazánkban is egyre inkább terjed a social media marketing, azaz a közösségi oldalak alkalmazása a reklámstratégiában.
Mivel az internetes oldalakhoz kötődik egy bizonyos olvasótábor, így abban is biztosak lehetünk, hogy az adott oldalon történő megjelenés el fogja érni a közönséget. A célcsoport persze ehhez nem kötődik szorosan, de az adott oldal tematikájából kiindulva, nagyjából behatárolhatjuk, hogy a felhasználók számunkra lehetnek-e potenciális közönség.
A weboldalakhoz kötődő közösségi élet nagyjából a fórumokkal egyidős. Ezeknek a tematizált site-oknak az egyik óriási előnye, hogy nagyjából azonos érdeklődésű emberek csoportosulnak köréjük, ezzel a célzás sokkal könnyebbé válik. Ennek volt betudható például az is, hogy a letöltőoldalakon, filemegosztókon, állandó jelleggel találkozhattunk a különböző olcsó CD-ket és DVD-ket kínáló magánszemélyek és cégek kéretlen és fizetett hirdetéseivel egyaránt. A fileletöltéshez ugyanis szorosan kapcsolódik az adatok lemezre írása, a közönség tehát abszolút érdekelt volt ebben. Ma szintén tapasztalhatunk hasonlót, de jellemzően szofisztikáltabb hirdetéseket láthatunk, főleg torrent oldalakon, ahol számítástechnikai üzletek bannerei futnak.
A social media marketing ezekből nőtte ki magát és vált egy olyan stratégiai hirdetési formává, amit az online profillal is rendelkező vállalkozások, főként a kezdők, mindenképp számításba kell hogy vegyenek.
Az Iwiw-en, vagy a Facebookon, de beszélhetünk több egyéb közösségi oldalról is, találhatunk úgynevezett klubokat, melyek végső soron publikus fórumok, az adott témában érdeklődők számára. Ez egyben jelenthet számunkra potenciális vásárlóközönséget is.
A lovat ugyanakkor sokan fordítva ülik meg és félreértelmezik a közösségi marketinget. Ennek kultúrájával ellentétben, sokszor csak annyival találkozunk, hogy egyes cégek igénytelen reklámlevelekkel és reklámcélú hozzászólásokkal bombázzák a klubok tagjait.
A közösségi marketing ellenben közel sem a közösségbe való csatlakozásról, sokkal inkább annak kiépítéséről szól. Nyilvánvalóan üzleti érdekből kell ezt folytatni, de mindenek előtt figyelembe kell venni azt, ami a közösségek egyik összetartó ereje, ez pedig a kölcsönös bizalom, valamint a interaktivitás.
A közösségi marketing módszertana épp arra épít, hogy a tagok és a vállalkozás között egy folyamatos kapcsolat áll fenn, amelyben például a tagok játsszák a kérdező, a vállalkozás pedig a tanácsadó szerepét. Ez előbb-utóbb egyértelmű üzleti konverzióhoz vezet majd, a bizalom kiépülésével pedig visszatérő vásárlókhoz.
Ami aranyszabály; a közösséget nem elég növelni, életben is kell tartani. A cégek Twitter-re belépése például, főleg Magyarországon, a szalmaláng iskolapéldája volt, nem beszélve arról, hogy a Twitter-t kifejezetten rosszul is használták. Kevés olyan cég volt itthon, aki nem az akciós termékeinek a linkjeit tette be tweetbe.
Pedig a Twitter erre a célra kifejezetten alkalmatlan. A tweetek követése ugyanis periférikus tevékenységgé vált, köszönhetően annak, hogy a nagyszámú tweetelő teljesen felesleges információkat is megosztott, ennélfogva nem lehetett specifikusan követni a linkeket, írásokat. De visszatérve a bekezdés elejére; ha elkezdünk egy közösségi csatornán dolgozni, úgy azzal folyamatosan foglalkozni kell, hiszen előbb-utóbb elkezd felépülni a közösség mindenhol. Nem vitás, jelen lenni 4-5 ilyen oldalon, teljes embert, vagy nagyon jó időbeosztást kíván.
A közösségi oldalakon való jelenlét egyik óriási előnye viszont, hogy közvetlen költségük nincs, kivétel persze ha egy marketinges csak ezekkel a tevékenységekkel foglalkozik. Ettől függetlenül, az előbbiek miatt költséghatékony felület a vállalkozások számára, hisz használatuk ingyenes. Ez szintén igaz a YouTube videomegosztó oldalra is, ami mára az egyik legkomolyabb médiavállalkozásnak is tekinthető. A videomegosztókon történő reklámozást egyébként a pornóvideókat készítő cégek végzik a legjobban. Videóik reklámfilmjeit, vagy a filmek részleteit branding-gel és névjegyükkel ellátva feltöltik ezekre az oldalakra, az érdeklődők pedig előfizetési díj ellenében bekapcsolódhatnak az élő csatornájukba, vagy épp megrendelhetik az adott film teljes változatát.
A hagyományosnak mondható tevékenységgel rendelkező cégek ezt a módszert másként ültethetik át saját gyakorlatukba. Egyrészről, elkészíthetnek rövidebb imázserősítő reklámfilmeket is, melyeket feltölthetnek a megosztó oldalakra, majd ezeknek a linkjeit vagy előnézeti képeit beágyazva, terjeszhetik hírlevélben, közösségi profiloldalon, stb. Ami ennél is hatékonyabb módszer, az a termékeikhez kapcsolódó hivatalos videók terjesztése, az adott közösségükön belül, amivel például rávilágíthatnak az adott termék valamely kirívó előnyére, felkeltve az érdeklődést.
A szexipari cégek is, nagyon helyesen, épp erre apellálnak. Nekünk is ezt a célt kell követnünk; keltsük fel az érdeklődést, ezzel együtt az igényt.
Ehhez több minden más is kapcsolódik. A céges blogolás szinte egyértelmű. A tematika megválasztásakor viszont szintén sokan arra szorítkoznak, hogy aznap éppen mit akcióznak, vagy hogy náluk ez és ez kapható. Nem és nem! A vállalati blogolás a legkevésbé sem erről kell szóljon. A céges blognak a lényege, hogy szakmai oldalról közelít és egy olyan oldallá növi ki magát, amely egy megbízható információs forrást jelent egy szakterülethez kötődően. Itt is egyre többen jönnek rá erre és sikerrel alkalmazzák a webnaplót, mint extra csatornát.
Konkrét példának rögtön kettőt is felhoznék, melyek egyesítik a céges blog és a videomegosztók erejét.
Érdeklődőknek;
http://www.baracomp.hu/blog/
Barazsy Ákos cégvezető blogja
http://www.belyegzoexpressz.hu/blog/
A Bélyegzőexpressz vállalati blog oldala
Okos megközelítés, hiszen például egy blogban számos lehetőségünk van megmutatni kompetenciáinkat és akár meglévő partnereinknek is felvezetni azt, amire nem volt még lehetőségünk rávilágítani. A véletlen konverzió is konverzió.